Nowe serwisy miejskie

150x110

Nowy, świeży wygląd i przebudowa funkcjonalna serwisu miejskiego oraz zupełnie nowa witryna toruńskiego samorządu poświęcona konsultacjom społecznym ruszą od najbliższego poniedziałku. Jako pierwsi serwisy oglądali dziennikarze podczas konferencji prasowej w magistracie.

Najważniejszy toruński serwis internetowy: www.torun.pl całkowicie zmienił swój wizerunek. Zyskał nowoczesną oprawę graficzną i odmienny niż dotąd sposób organizacji treści. Pojawiły się też w nim silniejsze powiązania z miejskimi profilami w popularnych portalach społecznościowych, takich jak Facebook czy YouTube.

- Ciągłe zmiany i rozwój technologiczny, a także wymogi stawiane przez społeczności internetowe zachęciły i nas do zbudowania nowych portali miejskich - mówił podczas konferencji prasowej Prezydent Torunia Michał Zaleski. - Trzeba przyznać, że prowadzone przez nas serwisy miały już swoje lata. Niektóre z nich, np. um.torun.pl nie przechodziły poważnych modyfikacji przez ostatnią dekadę. Dlatego nadszedł czas na zmiany i uruchomienie nowoczesnych witryn, które z jednej strony będą wykorzystywane do informacji i promocji miasta, a z drugiej równie istotnej, umożliwią mieszkańcom elektroniczny dostęp do usług urzędu miasta.

Co nowego na www.torun.pl?
Przede wszystkim silna ekspozycja popularnych treści, zgodnie z analizą statystyk oglądalności serwisów w ostatnich latach. Mamy więc wyróżniony obszar do promocji ważnych wydarzeń miejskich, bieżących informacji z życia miasta, informacji o zabytkach, kalendarz imprez, rozkłady jazdy komunikacji miejskiej. Ale także informacje o pogodzie z temperaturą powietrza on-line czy wtyczki pozwalające bezpośrednio trafić do miejskich stron i profili społecznościowych.

Ze względu na ogromną różnorodność tematyki pojawiającej się w serwisie miejskim, zastosowano podział treści na dziewięć grup tematycznych: Miasto, Turystyka, Kultura, Nauka, Sport i Rekreacja, Inwestycje, Rozwój, Zdrowie oraz Środowisko. Dla każdej z nich zbudowano specyficzną pod względem układu sekcję serwisu, przy czym zapewniona jest możliwość wzajemnej wymiany treści. System udostępnia też m.in. kanały informacyjne (RSS), które pozwalają zasubskrybować informacje - dzięki temu można otrzymywać na bieżąco zawiadomienia o nowych materiałach w serwisie miejskim i być w ten sposób zawsze na bieżąco.

- Naszym najważniejszym zadaniem jest rzetelna informacja - mówił podczas spotkania z dziennikarzami Paweł Piotrowicz, Kierownik Referatu Serwisów Miejskich. - Zakres tematów jakimi zajmuje się samorząd jest ogromny i dlatego jesteśmy naturalnym źródłem informacji zarówno dla dziennikarzy jak i tej bezpośrednio kierowanej do mieszkańców. Dlatego zależy nam na sprawnym, szybkim i rzetelnym udostępnianiu informacji, a serwisy internetowe są najlepszym narzędziem do osiągnięcia tego celu.

Drugim z prezentowanych w piątek serwisów był portal konsultacji społecznych: www.konsultacje.torun.pl. W odróżnieniu od głównego serwisu miejskiego jest to witryna poświęcona tylko jednemu zakresowi działania - właśnie konsultacjom społecznym. Będą tu gromadzone informacje na temat wszystkich konsultacji prowadzonych przez Urząd Miasta Torunia i jednostki podległe. Dzięki temu wszyscy zainteresowani będą mogli w łatwy sposób dotrzeć do informacji i - co najważniejsze - uczestniczyć w konsultacjach. Obok pełnych informacji na temat poszczególnych działań konsultacyjnych, terminów spotkań, warsztatów, itp., znajdują się tu także komplety materiałów do pobrania, łącznie z raportami dla konsultacji zakończonych. Są także dostępne narzędzia typu forum tematycznego, sond, ankiet, które będą wykorzystywane w miarę potrzeb.

Oczywiście miasto będzie także korzystać z możliwości jakie stwarzają wielkie portale społecznościowe, gromadzące wielu fanów i stwarzające okazję do szerokiej i skutecznej wymiany informacji i opinii pomiędzy władzami samorządowymi i mieszkańcami Torunia. W kwestiach konsultacyjnych jest to potencjał nie do przecenienia – np. toruńska strona na Facebooku ma już prawie 11 tysięcy fanów.

Dwa nowe serwisy będą w pełni dostępne w sieci od poniedziałku.

Kilka liczb dotyczących www.torun.pl:
• miesięczna liczba użytkowników – ponad 300.000
• miesięczna liczba odsłon – ponad 500.000
• średnio prawie co sekundę nowe wejście do serwisu
• ponad 6 milionów odsłon w ciągu roku
• najbardziej popularne działy – rozkłady jazdy komunikacji miejskiej oraz aktualności

Podczas konferencji prasowej prezydent zapowiedział także uruchomienie w najbliższym czasie kolejnych serwisów: nowego Biuletynu Informacji Publicznej oraz serwisu urzędu miasta. W tym ostatnim przypadku skala zmian w stosunku do obecnej sytuacji będzie ogromna – serwis www.um.torun.pl przekształci się w platformę udostępniającą nie tylko informacje o sposobie załatwiania spraw urzędowych, ale także będzie udostępniać 100 formularzy elektronicznych umożliwiających inicjowanie spraw urzędowych. Te dwa serwisy zostaną uruchomione jeszcze w tym roku.

Serwisy zostały wykonane w ramach większego projektu obejmującego także wdrożenie aplikacji wewnętrznych w Urzędzie Miasta, umożliwiających m.in. elektroniczną rejestrację korespondencji, elektroniczne sekretariaty, śledzenie przebiegu spraw, a także dostawę sprzętu serwerowego do obsługi tych systemów. Wykonawcą całego projektu było konsorcjum firm: ZETO Bydgoszcz SA i UNIZETO Technologies Szczecin SA